CO TO JEST INTERWAŁ?
INTERWAŁ-jest to odległość między dwoma dźwiękami. Interwały dzielimy na proste i złożone.
Do interwałów prostych zaliczamy:
-sekundę wielką, małą, zmniejszoną i zwiększoną (2w, 2m, 2zmn, 2zw);
-tercję małą, wielką, zwiększoną i zmniejszoną (3m, 3w, 3zw, 3zmn);
-kwartę czystą, zwiększoną i zmniejszoną (4cz, 4zw, 4zmn);
-kwintę czystą, zwiększoną i zmniejszoną (5cz, 5zw, 5zmn);
-sekstę małą i wielką (6w, 6m);
-septymę małą i wielką (7m, 7w);
-oktawę czystą (8cz).
Do interwałów złożonych należą:
-nonę mała i wielka (9m, 9w);
-decyma mała, wielka (10m,w);
-undecyma czysta (11cz);
-duodecyma czysta (12cz);
-tercdecyma mała, wielka (13m, 13w);
-kwartdecyma czysta (14cz);
-kwintdecyma czysta (15cz).
Podstawowymi interwałami są sekundy wielkie i małe oraz tercje wielkie i małe. To z nich tworzymy kwarty, kwinty, seksty, septymy i oktawy, a z prostych tworzymy interwały złożone.
JAK BUDUJEMY KWARTY, KWINTY SEKSTY ITD.?
Otóż, jest wzór, który trzeba wyuczyć się na pamięć.
4cz= 3w+2m
5cz= 3w+3m
6w= 5cz+2w
6m= 5cz+2m
7w= 6w+2w
7m= 6w+2m
8cz= 7w+2m
9w/m= 8cz+2m/w
10w/m=8cz+3w/m
11cz= 8cz+4cz
12cz=8cz+5cz
13m/w=8cz+6m/w
14cz=8cz+7w
15cz=8cz+8cz
Interwały brzmiące niezgodnie w naszym uchu nazywamy dysonansami. Są to: 6w, 7w, 2w, 2m i wszystkie zwiększone i zmniejszone interwały.
Trytony to 4zw i 5zmn. Nazywamy je tak, gdyż gdy zagramy te odległości to brzmią tak samo. Jednakże, kiedy na pięciolinii je zapiszemy, to będą to inne interwały, np. f-h (4zw) i f-ces (5zmn) brzmią tak samo, ale nazwę mają inną. [h i ces to ten sam dźwięk, tak samo jak e i fes, his i c, eis i f. Dzieje się tak, ponieważ między dźwiękiem e, a dźwiękiem f nie ma czarnego klawisza i między h, a c tak samo] Trytony (tr) rozwiązujemy na 6w.
CO TO JEST AKORD, TRÓJDŹWIĘK?
Akord- jest to współbrzmienie więcej niż dwóch głosów. Do akordów zaliczamy trójdźwięki, dominanty septymowe, dowolne czterodźwięki, trzydźwięki itd.
Trójdźwięk- współbrzmienie trzech głosów. Do trójdźwięków zaliczamy trójdźwięk molowy, durowy, zmniejszony i zwiększony. Są też przewroty trójdźwięków (postać zasadnicza, pierwszy przewrót, drugi przewrót).
BUDOWANIE TRÓJDŹWIĘKÓW
trójdźwięk durowy postać zasadnicza= 3w+3m (np. c-e-g)
trójdźwięk durowy I przewrót= 3m+4cz (np. c-es-as)
trójdźwięk durowy II przewrót= 4cz+3w (np. c-f-a)
trójdźwięk molowy postać zasadnicza= 3m+3w (np. c-es-g)
trójdźwięk molowy I przewrót= 3w+4cz (np. c-e-a)
trójdźwięk molowy II przewrót= 4cz+3m (np. c-f-as)
Podsumowując, interwały, akordy i trójdźwięki to odległości między dźwiękami.
I jak? W porządku?
Są jeszcze dominanty septymowe i nonowe, które zaliczamy do akordów, ale one będą w innym rozdziale. Mam nadzieję, że zrozumieliście moje tłumaczenie ;*
Ranitakk
PS. Mam nadzieję, że ta wiedza Wam się kiedyś przyda :)
A, i jak czegoś nie zrozumiecie, to pytajcie w komach.
OdpowiedzUsuńRanitakk :*